Om din mobiltelefon inte fungerar som den ska eller inte fungerar alls är det första steget att identifiera problemet. Handlar det om en ytlig skada, till exempel en sprucken skärm, är det ju lite enklare att förstå vad som har hänt. Men misstänker du att det är mjukvaran som strular kan du behöva göra en felsökning för att ta reda på exakt vad problemet är.
Starta om eller återställ telefonen
Ibland är en enkel omstart lösningen på problem med mobilen. Har enheten fryst eller om den inte svarar kan du testa att trycka ner strömknappen och eventuellt även volymknapparna för att tvinga telefonen att starta om.
Hjälper inte detta kan du också testa att återställa mobilen till fabriksinställningarna. Men läs på om vad en återställning innebär och var försiktig eftersom detta kommer att radera all data på telefonen om du inte har en säkerhetskopia.
Säkerhetskopiera alltid data innan återställning
Om telefonen fortfarande går att använda bör du försöka säkerhetskopiera så mycket data som möjligt, till exempel på iCloud, Google Drive eller Samsung Cloud. Du kan även ansluta mobilen till en dator och överföra till exempel bilder och dokument manuellt. Oavsett om mobilen behöver återställas eller bytas ut har du då viktig data i tryggt förvar.
Kontakta en reparatör
Går det inte att lösa problemen själv kan du behöva kontakta en professionell reparatör. Du kan till exempel få hjälp med en sprucken skärm, vattenskada eller att byta batteriet på mobilen. Tänk på att jämföra priserna hos olika reparatörer och inte bara ta första bästa. Det kan även vara bra att läsa vad reparatören har fått för recensioner av tidigare kunder.
Har du en mobil av ett större märke som Apple eller Samsung kan det vara klokt att välja en auktoriserad servicetjänst för att vara säker på att du får originaldelar.
Kolla om telefonen fortfarande omfattas av garantin
Om mobilen är relativt ny kan den fortfarande täckas av tillverkargarantin, så kolla upp vad som gäller i ditt fall. Garantin täcker vanligtvis inte fysiska skador, men kan däremot täcka andra fel som uppstår bara genom normal användning. Har du köpt telefonen på avbetalning eller tillsammans med ett abonnemang kan operatören i vissa fall erbjuda service eller en ersättningstelefon under tiden din mobil repareras.
Överväg att köpa en ny telefon
Ibland kan kostnaderna för en reparation vara lika höga som kostnaderna för en helt ny lur. Har din mobiltelefon flera år på nacken kan det senare då vara det mest prisvärda valet. Hos vissa operatörer kan man som lojal kund få rabatt på en ny mobil om man binder om sitt abonnemang, så kolla upp vad just din operatör kan erbjuda dig.
Hos återförsäljare som Swappie och Refurbed kan du också hitta begagnade och rekonditionerade mobiler till betydligt lägre priser än hos operatörerna eller tillverkarna.
Kan man ta ett lån för att köpa en ny mobil?
Ja, om du behöver köpa en ny mobil men behöver ett tillfälligt ekonomiskt tillskott för att täcka utgifterna kan du överväga möjligheterna att ta ett lån. Ett snabblån, det vill säga ett mindre privatlån utan säkerhet, kan vara ett alternativ eftersom ansökningsprocessen är smidig och utbetalningen ofta sker samma dag som lånet godkänns.
Ett tips är att jämföra räntor och villkor på Snabblånen.se för att hitta det mest förmånliga lånet utifrån dina personliga förutsättningar och behov.
Men för att ett snabblån över huvud taget ska vara ett alternativ måste du se över dina ekonomiska förutsättningar och säkerställa att du kommer kunna betala tillbaka pengarna till långivaren inom en viss tid. Mindre privatlån kännetecknas av höga räntor och korta återbetalningstider, vilket kan vara svårt att hantera om dina ekonomiska marginaler är små.