Telia köper upp Bonnier Broadcasting för drygt nio miljarder; trots den hisnande summan var det lägre än förväntat. Koalitioner av det här slaget blir allt vanligare.
Bonnier AB har nappat på ett erbjudande från Telia – Bonnier Broadcasting kommer att säljas för drygt nio miljarder. Let’s Dance står hädanefter i Telias regi, och båda företagen tycks nöjda med affären.
Telia och Bonnier Broadcasting blir ett
Tidigare i juli släppte Telia Company ett pressmeddelande angående ett nytt förvärv – Telia har köpt Bonnier Broadcasting av Bonnier AB.
Uppköpet innebär att Telia blir den nya ägaren av TV4, C More samt ett flertal andra varumärken som ingår i koncernen. Johan Dennelind är vd och koncernchef för Telia Company, och han är väldigt entusiastisk över sammansmältningen.
– Tillsammans med TV4 ska vi erbjuda kunder och tittare helt nya upplevelser och skapa nya affärsmöjligheter, säger han.
Priset lägre än väntat
De tidigare ägarna Bonnier AB kommer att få över nio miljarder kronor för affären. Trots att summan är väldigt hög, är den lägre än tidigare prognoser.
För en dryg månad sedan skrev Mobiletail om affären innan den hade blivit officiell. Då spekulerades det i möjliga kostnader av mellan tio och tolv miljoner.
Anledningen till att koncernen värderas så högt är bland annat succéprogrammen Idol och Let’s Dance, som Telia nu kommer att förvärva. De kommer även få tillgång till en egen och etablerad nyhetsredaktion samt sporträttigheter.
Köpet följer global trend
Att operatörer intresserar sig för egen mediaproduktion är inte helt främmande. Det har blivit något av en trend.
Under förra året köpte den amerikanska mobiljätten AT&T upp Time Warner för 750 miljarder kronor. Comcast försökte köpa up 21st Century Fox i en liknande affär och för en liknande summa.Telias TV4-köp är klart